مهارت های نوزاد 8 ماهه
مهارت های نوزاد 8 ماهه

مهارت های نوزاد 8 ماهه

مهارت های نوزاد 8 ماهه

یک نوزاد 8 ماهه در این مرحله از رشد و تکامل خود تواناییش افزایش یافته و قادر بر انجام فعالیت های ذهنی و جسمی پیچیده و بیشتری نسبت به ماه های گذشته می باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا آنچه را که شما والدین عزیز در خصوص رشد نوزاد 8 ماهه خود باید بدانید؛ به صورت جامع و کامل بیان کرده و با آگاهی بیشتری نسبت به کودک خود او را تربیت و بزرگ کنید.

مراحل رشد و تکامل نوزاد 8 ماهه
اگر شما یک کودک 8 ماهه در منزل و یا در اطراف خود داشته باشید؛ حتما متوجه رفتارهای کنجکاوانه او نسبت به اشیاء، افراد و محیط پیرامونش شده اید. نوزاد 8 ماهه در این مرحله از رشد و تکامل خود تلاش می کند تا هر چیزی را کشف کرده و دنیای اسرار آمیز و پیچیده اطرافش را به خوبی بشناسد. این وظیفه والدین است که او را در این مسیر جدید زندگیش حمایت کرده و با راهنمایی های بی دریغ خود زمینه رشد و پیشرفت نوزاد 8 ماهه خود را فراهم می کند. به عبارت دیگر، یکی از مهمترین مسائل والدین در خصوص فرزندانشان، توجه کردن به نقاط عطف رشد آن ها در سنین مختلف است. بنابراین والدین در این مرحله از رشد و تکامل فرزند 8 ماهه خود نیز، شاهد اتفاقات و پیشرفت های جدیدی خواهند بود.

 

نوزاد 8 ماهه,مهارت های نوزاد 8 ماهه,رشد نوزاد 8 ماهه

هشت ماهگی نوزاد

ابعاد مختلف توانایی های یک نوزاد 8 ماهه
توجه به رشد مهارت های شناختی، فیزیکی و اجتماعی نوزادان 8 ماهه یکی دیگر از نقاط عطف زندگی آنان است که با توجه و حمایت های بی دریغ والدین باید در طول 4 هفته با موفقیت پشت سرگذاشته شود. یک نوزاد 8 ماهه با تقویت این مهارت های خود در طی 3 مرحله از درک بیشتری نسبت به اتفاقات و اشیاء پیرامون برخوردار شده و با تقویت هوش و توانایی های خود آماده ورود به مرحله جدیدی از زندگی می شود.البته دقت داشته باشید که بروز هر یک از این مهارت ها در یک نوزاد 8 ماهه ممکن است بر حسب جنسیت و هوش متمایز بوده؛ به طوری که برخی از این کوکان زودتر و یا کمی دیرتر این توانایی ها را در خود نشان خواهند داد. بنابراین والدین با ارزیابی دقیق نقاط عطف رشد فرزند خود باید به شدت تمام کارها و رفتارهای او را تحت نظر گرفته و در صورت مواجهه با مشکلات جدی نظیر سفت بودن عضلات کودک و … فورا با پزشک خود صحبت کنند.

 

نوزاد 8 ماهه,مهارت های نوزاد 8 ماهه,رشد نوزاد 8 ماهه

مراحل رشد نوزاد هشت ماهه

در این قسمت ما به بخشی از توانایی هایی که یک کودک 8 ماهه در این مرحله از رشد و تکامل خود به دست خواهد اورد؛ در قالب 3 مرحله زیر اشاره خواهیم کرد:

مهارت های فیزیکی و جسمانی نوزاد در 8 ماهگی:
مهارت های فیزیکی و جسمانی نوزاد 8 ماهه از مهمترین نقاط عطف رشد و تکامل او محسوب می شود. کودک با کمک و حمایت های والدینش تلاش دارد تا مسیر پیش رو زندگی خویش را هموار کرده و توانایی هایش را برای انجام فعالیت های گوناگون در راستای دستیابی به اهداف خود تقویت کند. برخی از مهارت های فیزیکی و جسمانی یک نوزاد 8 ماهه شامل موارد مطرح شده در زیر است:

 

نوزاد 8 ماهه,مهارت های نوزاد 8 ماهه,رشد نوزاد 8 ماهه

توانایی های نوزاد هشت ماهه

توانایی نشستن بدون هیچگونه پشتوانه ای:
قدرت و توانایی عضلات یک نوزاد 8 ماهه برای نشستن و دراز کردن بازوهای خود افزایش یافته و او بدون هیچ پشتوانه و کمکی از دیگران به راحتی می تواند در یک مکان بنشیند.

حرکت کردن به سمت صدا:
همانطور که اشاره شد؛ کودکان در 8 ماهگی بنا بر خصلت کنجکاوی خود برای درک اتفاقات و اشیاء پیرامونش نسبت به هر گونه شی جدید، فرد و یا صدا واکنش نشان داده و به دلیل ایجاد هماهنگی و تعادل بین حواس و مهارت های حرکتی خود، فورا به محض شنیدن یک صدا به سمت منبع آن حرکت می کند.

تلاش برای جویدن غذا:
اولین تلاش های کودک برای جویدن غذا در 8 ماهگی صورت می گیرد؛ در واقع او در این سن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با حرکت دادن فکش، غذا را جویده و قورت دهد.

انتقال اشیاء از یک سو به سمت دیگر:
نوزاد 8 ماهه شما در این مرحله به خوبی از عهده جابجایی اشیاء و وسایل بدون رها شدن آنها از دستش برخواهد آمد. تقویت مهارت های حرکتی و ایجاد هماهنگی و تعادل در دست و پاهای کودک ، نقطه عطفی در این مرحله از رشد و تکامل او به شمار می آید.

 

نوزاد 8 ماهه,مهارت های نوزاد 8 ماهه,رشد نوزاد 8 ماهه

نوزاد 8 ماهه

حفظ وزن خود هنگام ایستادن:
نگه داشتن کودک به صورت عمودی و یا راست بر روی هر دو پا باعث تعادل در وزن او خواهد شد. به عبارت دیگر کودک در 8 ماهگی با پشتیبانی شما به راحتی می تواند وزن خود را در حالت ایستاده حفظ کند.

چرخش 180 درجه به اطراف خود:
کودک شما در این سن به خوبی متوجه تمامی اتفاقات و صداهای پیرامونش شده و با چرخش 180 درجه در هر دو جهت نسبت به آن ها عکس العمل نشان خواهد داد.

چهار دست و پا رفتن:
با تلاش های اولیه نوزاد 8 ماهه در هفته های نخست برای خزیدن و حرکت دادن خود، معمولا از 8 تا 10 ماهگی کودکان توانایی و مهارت لازم برای چهار دست و پا حرکت کردن را کسب خواهند کرد.

مهارت های شناختی نوزاد در 8 ماهگی:
از دیگر مراحل مهم و تاثیرگذار در رشد یک نوزاد 8 ماهه که باید آن را با موفقیت پشت سر گذاشته و به وضوح قابل مشاهده باشد؛ مهارت دیداری – شناختی نوزدان در این سن است.از جمله مهارت های شناختی نوزاد در 8 ماهگی می توان به موارد مطرح شده در زیر اشاره کرد:

 

نوزاد 8 ماهه,مهارت های نوزاد 8 ماهه,رشد نوزاد 8 ماهه

مهارت های نوزاد هشت ماهه

مهارت گفتاری و زبانی:
نوزاد 8 ماهه در این مرحله از رشد خود قادر به صحبت با کلمات پایه ای با حروفی نظیر ((م)) ((ب)) ((د)) بوده و به خوبی کلمات و اسامی فامیل و دوستان، “شیر”، “اسباب بازی” و  … که در اطرافش زیاد تکرار شده را می تواند تشخیص دهد.

 

نوزاد 8 ماهه,مهارت های نوزاد 8 ماهه,رشد نوزاد 8 ماهه

دانستنی های مهم درباره کودک 8 ماهه

مهارت یادگیری و کنجکاوی:
یک نوزاد 8 ماهه همانند یک کارآگاه کنجکاو بوده و به دقت تمامی اقلام و اسباب بازی های جدید اطرافش را بررسی می کند. او در این سن دوست دارد که با در دست گرفتن اشیا مختلف، عملکرد و نحوه کار آن را بفهمد؛ گرچه هنوز برای رمزگشایی صحیح آنها خیلی کوچک است.

درک دستورالعمل های اساسی:
کودک 8 ماهه شما قادر است که کلیه دستورالعمل هایی که بارها توسط شما تکرار می شود را در ذهن خود تفسیر کرده و در مقابل حرف شما از خود عکس العمل نشان می دهد. به طور مثال، کودک هنگام شنیدن جمله «بیا اینجا، عزیزم»، خیلی مشتاقانه تلاش می کند تا به سمت شما بیاید و یا هنگام شنیدن کلمه « نه » از جانب شما او با نگاه کردن قصد دارد که درک خود را نسبت به این حرف ابراز کند.

 دنبال کردن مسیر اشیاء یا افراد:
یک نوزاد 8 ماهه در این مرحله از رشد خود از توانایی کافی برای پیش بینی و یا تشخیص مسیر اجسام در حال سقوط یا حرکت برخوردار بوده و با چشم خود آن ها را دنبال خواهد کرد.

 

نوزاد 8 ماهه,مهارت های نوزاد 8 ماهه,رشد نوزاد 8 ماهه

ارتباط با نوزاد 8 ماهه

اشاره با انگشت به سمت اشیاء:
نوزاد 8 ماهه توانایی نشان دادن اشیای دوست داشتنی و جالب اطراف خود را با انگشت داشته و برای به دست آوردن آن ها با انگشت به سوی شی مورد نظرش اشاره می کند.

مرتبط ساختن اشیاء با اهداف خود:
در 8 ماهگی کودک شما اشیاء به خصوص اطرافش را که به صورت روزمره از آن ها استفاده می کند؛ به خوبی درک کرده و از اهمیت کاربرد هر یک به خوبی آگاه است. به طور مثال، نوزاد 8 ماهه به خوبی می داند که یک بطری برای او نشان دهنده غذا، یک پتو نشان دهنده خواب و یک اسباب بازی را باید برای سرگرمی استفاده کرد.

انتخاب غذا و میوه مورد علاقه او:
کودکان در 8 ماهگی درک صحیحی از اتفاقات پیرامونش داشته و همانطور که می توانند اشیاء مورد علاقه خود را انتخاب کنند؛ توانایی تشخیص و فهمیدن غذا و میوه مورد علاقه او در این مرحله از رشد دیگر دشوار نیست.

توسعه چشم انداز ادراک عمقی خود:
با هماهنگی بین قوه بینایی و عضلات اندامی یک نوزاد 8 ماهه، او به خوبی می تواند در این ماه فاصله بین دو جسم را تشخیص داده و عمق آن ها را درک کند.

مدت زمان خواب نوزاد 8 ماهه:
کودکان به طور معمول در هشتمین ماه از زندگی خود، حدود 10 تا 11 ساعت از طول شب را در خواب به سر می برند؛ همچنین آن ها حدود 3 تا 4 ساعت از طول روز را حتما می خوابند. به طور کلی نوزاد 8 ماهه مانند نخستین ماه های زندگی خود به خوابی طولانی در طول شبانه روز نیاز دارد.

مهارت های اجتماعی و عاطفی نوزاد در 8 ماهگی:
رشد و تکامل یک کودک در 8 ماهگی تنها به مهارت حرکتی و شناختی او محدود نبوده و از نظر اجتماعی نیز باید رشد پیدا کند. در واقع یک نوزاد 8 ماهه برای برقراری یک رابطه عاطفی و اجتماعی قابل قبول  به شدت در ابتدا نیازمند حمایت های والدینش بوده و این کار سبب شکل گیری شخصیت اجتماعی و تقویت توانایی های او در برقراری یک رابطه اجتماعی دوسویه با محیط پیرامون و افراد غریبه خواهد شد. از جمله مهارت های اجتماعی- عاطفی یک نوزاد 8 ماهه می توان به موارد مطرح شده در زیر اشاره کرد:

 

نوزاد 8 ماهه,مهارت های نوزاد 8 ماهه,رشد نوزاد 8 ماهه

تقویت مهارت های اجتماعی و عاطفی نوزاد 8 ماهه

بروز احساس اضطراب بابت جدایی از والدین:
تنها گذاشتن یک نوزاد 8 ماهه با فردی غریبه و ناشناس باعث نشان دادن عکس العمل هایی نظیر دست و پا زدن و به دنبال والدین گشتن از سوی او خواهد شد.

بروز احساس خجالت و یا ناراحتی در مقابل غریبه ها:
نوزادان هشت ماه در مقابل معرفی شدن به افراد غریبه از خود واکنش های گوناگونی نشان می دهند؛ به طور مثال کودکان ممکن است با تحریک والدین در مقابل غریبه ها لبخند زده و یا در بیشتر مواقع با پنهان کردن چهره خود در آغوش والدین به نوعی احساس ناراحتی و معذب بودن خود را از موقعیت پیش آمده ابراز کنند.

لبخند زدن به والدین و یا نزدیکان:
نوزادان 8 ماهه از آنجا که به خوبی والدین و نزدیکان خود را می شناسند؛ در مقابل ورود هریک به خانه یا هر مکانی دیگر با لبخند از آنان استقبال کرده و این به نوعی نمایانگر خوشامدگویی از جانب کودکان است.

بروز نشانه های همدلی با دیگران:
کودکان از سن 8 ماهگی به بعد در مقابل ناراحتی، اندوه و یا شادی دیگران به خوبی احساساتشان را بروز می دهند. به طور مثال با مشاهده گریه یک نوزاد دیگر، آن ها نیز از این اتفاق ناراحت شده و حتی به نشانه همدلی با آنان منجر به گریه او می شوند.

راهکارهای متعدد برای کمک به بهبود رشد نوزاد 8 ماهه
بعد از شناسایی تمام نقاط قوت و ضعف یک کودک توسط والدینش؛ اکنون آن ها وظیفه ارتقا رشد و توانایی های نوزاد 8 ماهه خود را بر عهده داشته و باید با کمک راهکارهای گوناگونی از نقاط قوت کودک حمایت و نقاط ضعفش را بهبود بخشد. در این قسمت به چند نمونه از راهکارهای موجود برای افزایش سرعت بهبود رشد و تکامل نوزاد 8 ماهه اشاره خواهیم کرد:

 

نوزاد 8 ماهه,مهارت های نوزاد 8 ماهه,رشد نوزاد 8 ماهه

رشد و تکامل نوزاد 8 ماهه

برگزاری جلسات بازی تعاملی: صحبت و بازی با کودکان هشت ماهه باعث فعال شدن، تحریک حواس، افزایش توانایی شناخت و پردازش اطلاعات کلام و گفتار او خواهد شد.

باز نویسی افراد و اشیای پیرامون با نام خود: نام گذاشتن بر روی اسباب بازی ها و صدا زدن هر یک از آن ها به یک نام مشخص و یا معرفی کودک همراه با نام و نام خانوادگی اش به مردم یکی از مهارت هایی است که باعث بهبود ارتباط اسمی کودک و به خاطر سپردن صدای آن ها خواهد شد.

برگزاری جلسات خواندن داستان: عموما همه کودکان رنگ های روشن و شاد را دوست داشته و انتخاب کتاب های داستانی با این نوع از رنگ باعث تحریک چشم و بهبود توانایی تشخیص رنگ های مختلف توسط او خواهد شد.

دیدار با افراد جدید: برقراری رابطه با افراد جدید سبب تحریک حافظه کودک 8 ماهه و تقویت مهارت های اجتماعی او خواهد شد.

انجام بازی هایی به منظور خزیدن کودک: یکی از مهمترین فعالیت های که باید در خصوص نوزاد 8 ماهه صورت گیرد؛ تمرین خزیدن که باعث تقویت عضلات و کمک به راه رفتن او در آینده می شود.

پاسخ دهید

x

محتوا پیشنهادی

مراحل هفته نوزدهم رشد کودک

مراحل هفته نوزدهم رشد کودک

مراحل هفته نوزدهم رشد کودک خواب نوزاد در هفته نوزدهم رشد نوزاد و شیرخوار در ...